Introducere

Introducere în ce înseamnă autism

Ce înseamnă autism?

Blogul de față își propune să trateze subiectul terapiei copiilor cu deficiențe și întârziere în dezvoltarea limbajului mai ales din cadrul spectrul autist, dar nu numai, modelele corecționale folosite fiind aplicabile oricărui copil care iese din cadrul dezvoltării neurotipice. Ele se bazează pe stimularea apariției vorbirii folosindu-se de instrumente terapeutice plecate de la cele folosite în terapia comportamentală, precum analiza comportamentală aplicată, fiind foarte eficiente în motivarea copilului pentru a participa la un proces terapeutic de multe ori dificil, în funcție de gradul de afectare a fiecărui caz.

De cele mai multe ori, când părinții ajung să-și pună semne de întrebare, sau să fie atenți dacă acesta este la nivelul de dezvoltare a celor de vârsta lui, este pentru că ei observă o întârziere în dezvoltarea limbajului, iar în cazul copiilor cu tulburare din spectrul autist, și o deconectare de stimulii sociali care în mod normal ar fi atractivi pentru acea vârstă. Din păcate, mulți părinți, înainte de introducerea obligativității screening-ului pentru detectarea autismului au omis să-și ducă copilul la un specialist, așa că nu sunt puține cazurile în care copii cu acest diagnostic au început terapia la vârste de 4, 5, sau chiar 6 ani, când este deja foarte târziu pentru a mai avea șanse de recuperare completă.

De altfel, abordările tehnice ale terapiei comportamentale cel mai des utilizate în terapia copiilor cu tulburare din acest spectru pot fi folosite pentru a îmbogăți repertoriul funcțional terapeutic aplicat și în cazul copiilor cu alte diagnostice care țin de defectologie și logopedie, ele fiind universal valabile nu doar în a motiva copilul să participe la procesul instrucțional, dar și oferind metode efective de predare ale unor abilități funcționale absolut necesare vieții de zi cu zi, precum și a unor achiziții teoretice menite să îmbogățească mintea și să dezvolte complexitatea gândirii acestor copii. Desigur, aceste metode și tehnici au fost și sunt folosite și în terapia tinerilor și adulților cu diagnostice de tulburări din spectrul autist, dar nu ne vom concentra asupra acestor cazuri în lucrarea de față.

Pe parcursul blogului, vor fi expuse atât tehnicile clasice de lucru deja descrise de literatura de specialitate, pentru a familiariza cititorul cu parcursul științific legat de acest domeniu, cât și abordările personale folosite în timpul terapiei. De asemenea, for fi prezentate o parte din teoriile și cercetările științifice din domeniul neuro-fiziologic legate de autism și defectologie, cu scopul de a oferi o perspectivă holistică asupra cauzelor cunoscute până în acest moment care stau la baza apariției tulburărilor de spectru autist.

În articolele și postările ulterioare voi detalia tehnici, tehnologii, detalii neuroștiințifice și abordări practice în gestionarea copilului cu cerințe educaționale speciale.

 

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *